Skapa motvind för världens förtryckare

Hur kan Amnesty International prata om mänskliga rättigheter på ett sätt som engagerar en ung, global publik? Och samtidigt samla in pengar? Genom att kombinera humor och aktualitet.

Amnesty International har i årtionden kämpat för mänskliga rättigheter och mot världens förtryckare. Nu ville de nå en ny och yngre målgrupp och samtidigt fokusera på insamling.

Swish är inte bara en välkänd betaltjänst, utan också ljudet vinden gör. Det tog vi fasta på och skapade en kampanj som med hjälp av världens kändaste hår kombinerade humor och aktualitet. Genom att placera annonserna i Stockholms tunnelbana skapade vi bokstavligen motvind för några av världens största förtryckare.

Inte nog med att kampanjen hade ett enormt genomslag i målgruppen – den föll även jurys i smaken! Vi vann Guldägget för bästa utomhuskampanj 2018.

Motiveringen löd: ”Mycket utomhusannonsering swishar dagligen förbi oss HELT obemärkt. Men egentligen krävs det bara två välkända frisyrer och en geni-idé för att få oss att lyfta. Det här är så enkelt och SÅ träffsäkert. Amnesty flyttar sig rakt in i stormens öga när de vågar ge sig på onda kungar från både öst och väst. Hatten av för denna wind of change.”

 

 

Amnesty International gillade kampanjen så mycket att de tog den västerut, närmare bestämt till Washington D.C. Där fick den ett stort genomslag även om den inte älskades av alla…

Så Amnesty tog kampanjen på en åktur istället.

SWIIIISSH visar på kraften i en enkel, väl utförd kreativ idé och vilken skillnad man kan göra med hjälp av en ordvits och lite hår.