Följ med Svenskt Kulturturistcenter på en skrämmande resa in i framtiden och se vad en obefintlig kulturpolitik skulle kunna resultera i.

En obefintlig kulturpolitik är ett hot mot demokratin. När kulturpolitik upplevs som oviktig kan enskilda, mörka intressen ta över – och korrumpera den. Inför riksdagsvalet 2018 frågade Riksteatern därför oss hur de kunde belysa den oroande utvecklingen.

 

Vår lösning var att visa vad som skulle hända med kultur i Sverige om den deprimerande trenden fortsatte. Därför uppfann vi den fiktiva statliga myndigheten Svenskt Kulturturistcenter (SKTC).

SKTC förmedlade kultur i ett framtida Sverige – och har nått full kapacitet redan år 2026. Kampanjen visade alltså konsekvenserna av en icke närvarande kulturpolitik.

 

Eftersom målgruppen tidigare inte hade visat intresse för frågan, tvingade vi dem att interagera med den. Bokstavligen. Väl på plats i Almedalen släppte vi SKTC löst bland politikerna.

Till exempel skapade vi en karta över Almedalen och närliggande sevärdheter med tydliga rekommendationer om vilka som är ofarliga att besöka, och vilka som bör undvikas till varje pris. Allt utifrån mottot “Konst och kultur ska inte upplevas eller på något annat sätt påverka publiken känslomässigt.”

På plats i Almedalen gjorde vår delegation från SKTC allt för att underlätta för besökare att undvika konst och kultur – från att dela ut öronproppar till att spärra av farliga sevärdheter och ha känslomässigt säkrade rundturer i Visby. 

“Musik ska byggas utav intro, vers, refräng och eventuellt stick!”

Kampanjen fick ett stort genomslag, trots att konkurrensen om den mediala uppmärksamheten under Almedalsveckan är hård. Debatten kring den fria kulturen fortsatte under sommaren, för att slutligen lyftas upp till en valfråga. SKTC lyckades alltså med andra ord sätta kulturpolitiken på kartan, och gjorde det möjligt för Riksteatern att gå i bräschen för en fri kultur för alla.

 

 

 

Hur får man 45 000 personers uppmärksamhet under en vecka med 4500 event? Med framtidsdystopi och lite tejp!