För alla barns rätt till naturen

STF har under några år arbetat med att skifta fokus i sin kommunikation. Från att främst inrikta sig på medlemsrabatter och sina cirka 300 boenden runt om i Sverige till att lyfta fram det ideella arbetet. Nu ville de ha vår hjälp med att fortsätta att utveckla den ideella delen av verksamheten och samtidigt knyta till sig nya och lojala medlemmar.

Vår lösning: Höstlövet!

Höstlövet är ett initiativ som ger barnfamiljer möjlighet att komma ut i naturen, även om ekonomin inte tillåter. Naturen i Sverige är gratis men resan dit är det inte. Och för den som knappt har råd att sätta mat på bordet kan ett par nya gummistövlar vara en omöjlig utgift.

I september varje år går därför alla medlemsavgifter från de som blir medlemmar på STF:s site till Höstlövet. De som redan är medlemmar kan swisha bidrag och tack vare Höstlövet kan ett antal barnfamiljer varje år åka på en härlig höstlovsresa till någon av STF:s anläggningar.

Vad hände sen då?

Kampanjen lanserades i september 2017 och antalet nya medlemmar ökade med 150 % jämfört med föregående år.
Kampanjen fick också ett stort medialt genomslag och Höstlövet är numera en årlig kampanj för STF.

Men viktigast av allt:
Sedan starten har ett stort antal barnfamiljer fått möjligheten att komma ut i naturen på höstlovet.